Ofte stillede spørgsmål angående forsikring

Vi opdaterer FAQ løbende

Tryg genoptager salget af udvidet rejseforsikring pr. 1/9-2020

Hvis du køber udvidet rejseforsikring (afbestillingsforsikring) med ikrafttrædelse tidligst d. 1/9; hvordan er du så dækket mod afbestilling som følge af Corona og Orange/Rød-markerede lande?

Dette ville ikke være omfattet af afbestillingsdækningen, da hændelsen allerede er sket, og dermed ikke omfattet af forsikringen. Øvrige hændelser som sygdom m.m. vil være omfattet jf. betingelserne for afbestilling.

Egenbetaling for Corona-test ved evakuering

Til orientering har Tryg i weekenden opdatere skadepraksis ifht. evakuering af kunder på grund af Coronavirus.

Flere luftfartsselskaber er gået sammen om kun at flyve med passagerer der kan fremvise en negativ Corona-test. Kunderne skal testes inden flyvning, og vil selv skulle betale for testen.

Dette håndhæves ikke fuldt ud endnu, men vi ser – og forudser – at det kan have indflydelse for nogle af vores kunder der kan have behov for evakuering.

Tryg har derfor besluttet af dække denne udgift under evakueringsdækningen, da vi anser det som en del af en evakuering som situationen er lige nu, og vi gerne vil hjælpe med at sikre den bedst mulige behandling i en presset evakueringssituation.

I tilfælde af, at kunden er testet positiv, vil der blive lagt en alternativ plan, samt koordinering op mod de lokale myndigheders retningslinjer.

Vi håber dog, at langt de fleste der har haft behov for evakuering, er kommet hjem, og vi forventer derfor ikke det bliver aktuel i mange tilfælde, men er fortsat klar til at håndtere det.

23/03/2020

Udenrigsministeriet har ændret rejsevejledningen til orange i hele verden

Udenrigsministeriet har ændret rejsevejledningen til orange i hele verden og opfordrer nu alle danskere, som befinder sig i udlandet til at komme hjem, hurtigst muligt. Dette behandler vi i Tryg i henhold til betingelserne for Afbestilling (afbestilling kræver udvidet rejseforsikring) og Evakuering.

Du skal kontakte dit rejseselskab og bede om hjælp til at ændre dine billetter, så du kan komme hjem hurtigst muligt. Hvis det ikke er muligt, dækker forsikringen i dine ekstraudgifter til transport, dog maksimalt udgifter til rutefly til billigste transportmulighed.

UM anbefaler, at du tilmelder sig Udenrigsministeriets Danskerliste og opfordrer til, at kontakte nærmeste ambassade eller konsulat, hvis du har brug for hjælp.

Forsikringen udbetaler ikke Erstatningsrejse eller ødelagte rejsedøgn i forbindelse med Evakuering.

Skader skal anmeldes via mit.fadl.dk. Når du har anmeldt skaden modtager du en kvittering, dermed har du kontaktoplysningerne til Tryg og kan efterfølgende kontakte dem, hvis du har spørgsmål til sagsbehandlingen. Vær obs på længere svartid i denne periode.

Den 16/3 kl. 08.29

Tryg stopper salget af udvidet rejseforsikringer

Vi er den 12/3 kl. 14.50 officielt fra Tryg blevet bedt om at stoppe salget af udvidet rejseforsikring, da det nu betragtes som et kendt behov at man ønsker at afbestille sin rejse. Alle der har købt inden denne officielle udmelding, vil naturligvis være dækket efter gældende regler.

Vi ved ikke på nuværende tidspunkt hvornår der igen lukkes op for køb af udvidet rejseforsikring (afbestillingsforsikring), men hold dig opdateret her på siden.

Spørgsmål til din forsikring/dækning

Har du spørgsmål til din forsikring, så skriv en mail til forsikring@fadl.dk eller ring i vores åbningstid, som er tirsdag kl. 10-15, onsdag kl. 13-17 og torsdag kl. 10-15, på telefon 4190 9601.
Udenfor vores åbningstider kan du kontakte Tryg på akutnummer rejseforsikring tlf.: 4468 8200 (åbent døgnet rundt), hvis du har et akut problem.

Skader skal anmeldes via mit.fadl.dk. Når du har anmeldt skaden modtager du en kvittering, dermed har du kontaktoplysningerne til Tryg og kan efterfølgende kontakte dem, hvis du har spørgsmål til sagsbehandlingen. Vær obs på længere svartid i denne periode.

Hold øje med UMs anbefalinger

Hold øje med UMs anbefalinger her: https://um.dk/

Hvis dit rejsemål er rødt

Tryg dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til. Det vil sige de rejsemål, der er illustreret med en rød bjælke.

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækningen (udvidet rejseforsikring) på din rejseforsikring, og der er 14 dage eller mindre til din rejse.

Hvis dit rejsemål er orange

Tryg dækker afbestilling af rejser til områder eller lande, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til. Det vil sige de rejsemål, der er illustreret med en orange bjælke.

Afbestilling forudsætter, at du har tilvalgt afbestillingsdækningen (udvidet rejseforsikring) på din rejseforsikring, og der er 14 dage eller mindre til din rejse.

Hvis dit rejsemål er gult

Tryg dækker ikke afbestilling af rejser til områder eller lande, hvor Udenrigsministeriet opfordrer til at være ekstra forsigtig. Det vil sige de rejsemål, der er illustreret med en gul bjælke.

Skader skal anmeldes via mit.fadl.dk. Når du har anmeldt skaden modtager du en kvittering, dermed har du kontaktoplysningerne til Tryg og kan efterfølgende kontakte dem, hvis du har spørgsmål til sagsbehandlingen. Vær obs på længere svartid i denne periode.

Jeg skal på klinikophold i XX men det er aflyst

Har du købt klinikforsikring til dit klinikophold i udlandet og det bliver aflyst, kan du få pengene tilbage ved at skrive til forsikring@fadl.dk

Generelle henvendelser vedr. dækning hos Tryg

Tryg kan først vurdere om din rejse er dækket, når der er 14 dage eller mindre til din afrejse.

Jeg er sat i karantæne i det land jeg er rejst til. Hvordan dækker forsikringen?

Hvis du rejser til et land og kommer i karantæne, pga. faren for at du smitter borgere i det land du rejser til, så dækker forsikringen, hvis landet er blevet orange eller rødt jf. Udenrigsministeriets rejsevejledning, mens du var undervejs. Det samme gælder, hvis du allerede er i et land, hvor corona situationen forværres.

Hvis landet er gult og du selv arrangerer hjemrejse, fordi du ikke føler dig tryg i det pågældende land, så er det for egen regning.

Skaden skal anmeldes via mit.fadl.dk. Når du har anmeldt skaden modtager du en kvittering, dermed har du kontaktoplysningerne til Tryg og kan efterfølgende kontakte dem, hvis du har spørgsmål til sagsbehandlingen. Vær obs på længere svartid i denne periode.

Jeg har bestilt rejse til XXX til sommer, dækker min forsikring hvis jeg aflyser?

Vi kan kun forvente at rejsen vil blive dækket, hvis UM til sommer fraråder rejser til XXX.

Skaden skal anmeldes via mit.fadl.dk. Når du har anmeldt skaden modtager du en kvittering, dermed har du kontaktoplysningerne til Tryg og kan efterfølgende kontakte dem, hvis du har spørgsmål til sagsbehandlingen. Vær obs på længere svartid i denne periode.

Min rejse til xxx er aflyst, dækker min forsikring?

Din forsikring dækker hvis du har købt udvidet rejseforsikring, og din rejse aflyses pga UM fraråder rejser til det pågældende land. Udvidet rejseforsikring skal være købt mindst 14 dage før afrejse.

Skaden skal anmeldes via mit.fadl.dk. Når du har anmeldt skaden modtager du en kvittering, dermed har du kontaktoplysningerne til Tryg og kan efterfølgende kontakte dem, hvis du har spørgsmål til sagsbehandlingen. Vær obs på længere svartid i denne periode.